SAM SVOJ MAJSTOR – ili najčešće greške malih biznisa na društvenim mrežama

SAM SVOJ MAJSTOR – ili najčešće greške malih biznisa na društvenim mrežama

Ono što mi stalno skreće pažnju u dugogodišnjem radu sa klijentima je upravo činjenica da vlasnici malih biznisa imaju skoro, pa napad panike kada im se pomene ideja da angažuju profesionalca koji će se baviti njihovim prisustvom na društvenim mrežama. Još uvek nisam sigurna da li je ovakva reakcija uslovljena nekim uvreženim mišljenjem da je angažovanje agencije toliko skupo da to automatski znači propast malog biznisa ili nepoverenje koje odgovorni za neki mali biznis imaju prema svima koji ne potiču iz njihove male firme.

 greške malih biznisa na društvenim mrežama

Možda se radi i o činjenici da se za bilo kakav marketing uvek na kraju izdvaja novac, ako ga ostane. Dakle, ono što je najveći problem je zapravo nepostojanje jasnog cilja i dovoljno poverenja da jedan mali biznis procveta uz pomoć profesionalaca koji će se njime baviti na svakodnevnom nivou, unapređivati, menjati i na kraju doći do željenih rezultata. I upravo na tom mestu dolazimo do najvećih i najčešćih grešaka koje male firme čine iz neznanja i nepoverenja prema profesionalcima.

Dakle, koje su to najčešće greške malih biznisa na društvenim mrežama:

IMAM NALOGE NA SVIM MREŽAMA – Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, G+… you name it! Imate profile i stranice na svim mogućim mrežama za koje ste ikada čuli. Zašto? Po starom srpskom običaju – pa, valja se. Da, valja se, ali ako čekate da vašu uslugu ili proizvod neko pronađe kopajući po netu, pa… načekaćete se. Profil današnjeg korisnika interneta je takav da mu sve mora biti servirano na tanjiru, te ako čekate da on prepozna vaš tanjir na kraju dugačkog stola, koji mu se ni ne nudi – verujte da će svi ostali da dođu na red pre vas. Ponudite svojim korisnicima i kupcima ono što je vaš proizvod ili usluga, na jedan originalan i suptilan način. Kako? Svakodnevnim radom, jasnom strategijom, odabranim taktikama i upornošću, kao da vam život zavisi od toga, jer, da se ne lažemo – i zavisi. Imati naloge na svim društvenim mrežama jednostavno nije dovoljno i u to ćete se vrlo brzo uveriti ako na njima ne budete radili svaki dan, veći deo svog radnog vremena. Ili ako ne angažujete nekoga ko se time profesionalno bavi.

OBJAVLJUJEM KAD STIGNEM – ova greška se jednostavno nastavlja na prethodnu i zapravo su povezane kao prst i nokat. Ili ćete da objavljujete postove redovno ili bolje ugasite profil ili stranicu. Sporadično postavljanje sadržaja na društvenim mrežama je isto kao kada bi svog kućnog ljubimca hranili samo onda kada imate vremena za to. Posle tri dana bez vode i sedam dana bez hrane, više nećete imati ljubimca. I ne samo to, nećete moći ni da ga reanimirate. Isto je i sa vašim prisustvom na društvenim mrežama – negujte ga kao da vam je član porodice, jer na kraju, od svog posla i živite.

SPAMUJEM PO GRUPAMA – moram priznati da ova kategorija malih biznisa donekle shvata da se online prisustvom morate baviti svakodnevno i da je to veoma bitno, ali sa druge strane, još uvek nisu dovoljno u materiji da bi znali na koji način i još uvek veruju da sve mogu sami. Po njima ovo je najbolji način da sačuvaju novac, a da opet rade na online marketingu, jer se tu nalaze njihovi kupci. Vodeći se ovakvim mišljenjem poseže se za onim najočiglednijim i najlakšim. Imate svoju stranicu na Facebook-u. Imate svoju istoimenu grupu i još xy grupa koje su u vašoj interesnoj zoni. I onda kreće pakao. Postavite post na stranici. Podelite post u svoju grupu. Podelite post po svim ostalim grupama u kojima ste član. I vrhunac svega – prisilno učlanjujete ljude u vašu grupu, jer vaša fantastična objava MORA biti viđena!

Ovde je jednostavno sve pogrešno, jer zašto bi nekoga učlanjivali u neku grupu za koju ta osoba nije pokazala prethodni interes? Zamislite da želite da putujete u Novi Sad, ali vas neko bez vašeg znanja i volje strpa u autobus za Niš.

Niš je divan grad, ali vi ste, ipak, želeli u Novi Sad. Ovakvi postupci najčešće izazivaju bes i revolt kod ljudi i naravno iščlanjivanje iz grupe i blokiranje ljudi. Ono što ste postigli je sledeće – vaš brend ili biznis je zapamćen, ali na takav način da ti ljudi nikada neće kupiti vaš proizvod ili uslugu.

UKINUO MI FACEBOOK PROFIL – mislim, stvarno, SRAM GA BILO! Kako je to smeo i mogao da učini vašem preslatkom biznisu koji je u povoju i na koji su ljudi tako divno reagovali dok ste vi postavljali fotke, pisali divne statuse i tako sjajno komunicirali sa ljudima? Ma, odakle mu pravo?

Ne zaboravite da Facebook nije vaš, ni vaš profil nije vaš, ni vaša stranica nije vaša. Facebook-ova je. I uvek će biti. I dokle god je tako, Facebook će da propisuje pravila koja vam se neće uvek sviđati. Ali su pravila, i ako ih ne poštujete Facebook će da vas sankcioniše. Zato, zaboravite na profile kao oruđa za promociju vašeg biznisa. Profili su za privatne korisnike, stranice su za kompanije, ciljeve, organizacije i sl. I to se nikada neće promeniti, jer ako vam je već dao platformu na kojoj na sav glas možete da pričate o svom proizovodu ili usluzi, zašto mislite da je to besplatno? Pođite od sebe – ni vi ne radite za džabe, pa tako ni Facebook. Ukoliko svoje online prisustvo bazirate na Facebook profilu, budite spremni da jednog dana, u veoma bliskoj budućnosti, ostanete bez svega onoga što ste objavili, postavili i šerovali. Na vreme se upoznajte sa pravilima i igrajte po njima, jer kod platformi poput Facebook-a, nema gledanja kroz prste.

Dakle, koliko god vam se činilo kao nepotrebno ulaganje, ne zaboravite jednu veoma bitnu stvar – to je ULAGANJE. Ne možete da očekujete da će vam se bilo šta u poslu vratiti ako prethodno u taj isti posao niste uložili. Posmatrajte angažman agencije ili pojedinca koji se profesionalno bavi vašim online komunikacijama kao investiciju, ne kao trošak. I to trošak koji će vam se sigurno isplatiti. Budite strpljivi i imajte poverenja da kao što vi znate svoj posao i marketar zna svoj. Ne zaboravite, vi igrate u istom timu!

 

 

Dragana Pačanin